سلام خدمت مخاطبين اسمارت فید در اين پست مطالبی با ارزش و خواندنی قرار داده ایم امیدواریم با مطالعه آن نهایت استفاده را ببرید

    اگر از اين پست لذت برديد و خوشتون امده در صفحات اجتماعي خود به اشتراک بگذاريد تا ديگران هم استفاده کنند.

    و همچنين خواهشمنديم با نظرات و پيشنهادات خود ما را ياري بفرماييد

    با گذاشتن نظر در قسمت دیدگاه ها می توانید ما را در بهتر شدن یاری کنید

    اوج گیری مصرف بنزین و سایر حامل‌ های انرژی در کشور زنگ خطر تند شدن شیب صعودی مصرف را به صدا در آورده تا توجه افراد را به این عامل مهم جلب کند. در حالی که رشد مصرف بنزین تا میانگین بیش از ٩٠ میلیون لیتر در روز از سویی و رشد لجام گسیخته قاچاق بعد از جهش نرخ ارز از سوی دیگر، کارآمدی شرایط فعلی قیمت گذاری و عرضه بنزین را اساسا زیرسوال برده است، اخبار از دو نرخی شدن مجدد بنزین تا پایان امسال حکایت دارد.طبق آمار دیگری مصرف بنزین از ابتدای سال جاری تاکنون خبر از رشد ۹.۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته می‌ دهد که این حجم در نوع خود قابل توجه است. یک مقام ارشد دولتی ضمن اعلام این خبر توضیح داده است که درباره چگونگی اجرایی شدن این تصمیم طرح های مختلفی از جمله اختصاص سهمیه بنزین به هر خودرو (مانند دوره قبل) یا اختصاص کوپن بنزین به همه افراد (حتی کسانی که خودرو ندارند)، در دست بررسی است.
    وی توضیح داده است: پیشنهاد‌ افزایش قیمت حامل‌ های انرژی در همان جلسه اول یا دوم شورای عالی قوا مطرح و با نظر اعضا تصویب شد. در این باره قرار است هیئت دولت تمامی جوانب و جزئیات اجرایی را بررسی و جمع‌ بندی کند و احتمال دارد تا پایان سال فاز جدیدی از هدفمندی یارانه‌ ها اجرا شود. وی با تأکید بر اینکه قاچاق سوخت در ماه‌ های اخیر به شدت افزایش یافته و همچنین مصرف نیز بالا رفته است، یادآور شد: مصرف بنزین روزانه به ۹۰ میلیون لیتر رسیده درحالی‌ که باید حدود ۷۰ میلیون لیتر باشد که علت آن، دو عامل یاد شده است.
    او درباره سناریو‌های موجود برای اجرای فاز جدید هدفمندسازی یارانه‌ ها گفت: هم اکنون سهمیه ‌بندی با هفت سناریو طراحی و پیش ‌بینی شده و در آن دو نرخی شدن بنزین قطعی است.
    در یکی از این مدل‌ های پیشنهادی، بنزین سهمیه‌ ای همان ۱۰۰۰ تومان و با سهمیه ۶۰ لیتر برای هر خودرو در نظر گرفته شده است. همچنین یکی از مدل ‌ها مربوط به اختصاص کوپن بنزین به افرادی است که خودرو ندارند به گونه ‌ای که مثلاً روزانه یک تا دو لیتر بنزین سهمیه ‌ای داده شود و اگر مصرف نکردند به قیمت فوب خلیج ‌فارس از آن ها خریداری شود. وی افزود: حسن این کار این است که با افزایش قیمت، اقشار آسیب‌ پذیری که وسیله نقلیه ندارند می‌ توانند بهای آن را دریافت کنند اما هنوز روی این مدل اختلاف نظر وجود دارد.
    این مقام ارشد دولتی با بیان این که برای خرید بنزین به قیمت فوب از افراد بدون وسیله مشکل منابع نداریم، تصریح کرد: بر اساس پیشنهادهای مطرح شده، قیمت بنزین آزاد نیز در سناریو‌های مختلف از ۱۲۰۰ تومان تا ۴۰۰۰ هزار تومان یعنی قیمت فوب خلیج‌ فارس پیش‌ بینی شده است. می توان به جای مصرف بی رویه بنزین در داخل کشور، با صادرات مازاد بنزین تولیدی، اقتصاد کشورمان را با منابع جدید درآمدی حاصل از صادرات این فرآورده نفتی بهبود ببخشیم.سهمیه بنزینوی تصریح کرد: برای اجرای هر کدام از این پیشنهادها فعلاً دولت ملاحظاتی دارد اما اجرای آن تا پایان سال نیز محتمل است.
    گفتنی است در حالت اختصاص سهمیه بنزین به همه، مدل های اجرایی مختلفی وجود دارد. از جمله این که به همه (سرپرست های خانوار) سهمیه بنزین تعلق می گیرد؛ فرد می تواند از این بنزین استفاده کند، اما اگر تا پایان ماه بنزین را استفاده نکرد، ما به ازای نقدی آن قابل برداشت خواهد بود. حالت دیگر این است که سهمیه بنزین برای فرد شارژ شود و فرد در صورت استفاده نکردن، بتواند خودش بنزین اعطایی را در بازاری (محلی مثل بورس با معاملات آنلاین) به فروش برساند.
    البته به گفته برخی از کارشناسان، چنین راهکاری شاید در نگاه نخست هوشمندانه به نظر رسد اما در عمل چند نرخی شدن بنزین می تواند به تشکیل بازار سیاه و خرید و فروش کارت سوخت منجر شود که تبعات خاص خود را نیز به همراه دارد.

    از سوی دیگر در خصوص تخصیص سهمیه مساوی به همگان مشخص نیست که تکلیف اقشاری نظیر رانندگان تاکسی های شخصی و خطی و فعالین در تاکسی های اینترنتی چه خواهد شد و بار دیگر شاهد بروز مشکلات تکراری و بعضا لاینحل برای این اقشار زحمت کش خواهیم بود.


    شما مخاطبين عزيز سايت اسمارت فید از اين پس با مراجعه به وب سايت ما مي توانيد جديد ترین مطاب را مطالعه کنید و از خواندن ان ها لذت ببريد

    وچنانچه انتقادي به سايت ما داشتيد مي توانيد در قسمت نظرات ما را در جريان بگذاريد

    سایت اسمارت فید

ارسال دیدگاه

© تمامی حقوق مطالب برای وبسایت فناوری محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع و شرعا حرام می باشد.
طراحی و کدنویسی : رضا دلیر